FB_IMG_1432062719750

Diett og familieliv

Det bør ikke være vanskelig…

 

Jeg er langt fra noen ekspert på dietter, når jeg jobbet som kokk var jeg storforbruker av smør, fløte og sukker. Etter hvert som livvidden ble større og vekten økte, var jo tiden inne for å gjøre noen grep..

Jeg har aldri vært veldig overvektig men har alltid hatt litt «kokkemage» 🙂 men i en hektisk hverdag med mer enn full jobb, små barn og familie er det vanskelig å få tiden til å strekke til, få tid til trening, spise sunnere og alt det der. Har prøvd noen andre dietter også men det er med lavkarbo jeg har fått best resultat.

Det som er det fine med lavkarbo er at man ikke bør lage en middag til den som går på diett og en til de andre. Har du barn så er det en diett du kan gå på med sammen med familien, det eneste du bør lage ekstra er litt poteter, ris, pasta eller brød til de andre.

Det er også en diett som er enkel å lære seg.
Vi spiser mer grønnsaker i stede for poteter og ris, vi jakter hele tiden på produkter og oppskrifter på ting vi kan erstatte brød, lefser, pasta og lignende med.

Noe som er viktig  er å se på det totale karbohydrat innholdet og ikke kun det som er fra sukkerarter, for selv om sukker innholdet er lavt kan det være mye stivelse, så er du usikker på produktet så les innholdsfortegnelsen nøye.

Et lavkarbo kosthold er noe du kan ha over lang tid, når du har nådd målet ditt, kan du øke karbohydrat inntaket litt etter litt, slik at du ser hvor høyt du kan gå før du begynner å legge på deg igjen. Da vil du få et stabilt og sunt kosthold.
Lavkarbo kosthold er også som regel glutenfritt som er bra for de med glutenallergi  og de som har fibromyalgi vil kunne ha en bedringseffekt av et slikt kosthold, noe Dr Hexeberg snakker om på sidene sine. Det er også bevist at et lavkarbo kosthold har en betennelsedempende effekt.

Ha en sunn og god dag videre 🙂

 

Kommentarer

kommentar(er)

En tanke om “Diett og familieliv”

Legg inn en kommentar