Det går fremover.

Etter snart 10 dager på lavkarbo begynner en å merke litt forandringer i kroppen. Søt suget begynner å slippe og en ser forandringer på vekta. -3 kg er jo litt. Mange sier man kvitter seg med mest vann i starten men vekt er vekt.

Ole Ivar`s

Hvem skulle trodd at Ole Ivar`s kunne motivere deg? Men når du hører “Nei, men så tjukk du har blitt” hver morgen når du står foran speilet, gir det deg et ekstra spark i baken. Da er det litt enklere å stå i mot søt suget og fokusere på å spise variert og holde seg til lavkarbo.

Fett

Denne gangen følger jeg ikke slavisk noe oppsett av hva jeg skal spise. Vanligvis på lavkarbo eller LCHF bør man få i seg 70% fett, 20-25% proteiner og 5-10% karbohydrater. Hvis man følger dette oppsettet er det viktig å finne riktige fett kilder. Fettet bør komme fra, fet fisk, nøtter, olivenolje, avokado og kokosolje. Animalsk fett bør man holde litt igjen på etter min mening.

Kutt stivelse

Vi har nå kuttet ut alt som heter stivelse, altså ikke noe brød, pasta, potet eller ris. Tror dette er det viktigste du gjør hvis du vil lykkes på lavkarbo. Kutt ut så mye stivelse du kan i tillegg til sukker. Det er viktig i begynnelsen å sette seg inn i hva de forskjellige matvarene inneholder, man kan fort gå på en smell hvis man ikke er våken. Sjekk hvilket søtningsmiddel som er brukt. Maltitol er et sukkeralkohold som er laget av stivelse, vanligvis fra mais. Det har vært mye diskutert rundt lavkarbo og keto kosthold, mange mener på at man tar opp mer av karbohydratene fra maltitol enn andre sukkeralkoholer.

Prøv noe nytt

Vi har blitt flinkere til å prøve nye ting nå som vi begge går på lavkarbo. Nye grønnsaker på nye måter. Vi spiser mer variert og lager meste mer av maten fra bunnen av. Smaksetter yoghurt selv til frokost, blander frosne bær litt sukrin og gresk yoghurt.Da har jeg mer kontroll på sukker innholdet og slipper unødvendige tilsetningstoffer. Lager krydder, sauser, dressinger og marinader selv.

Dette bør du handle inn

Når du starter på lavkarbo er det en del ting du bør handle inn. Unngå lett produkter, da disse ofte inneholder mer karbohydrater. Her kommer en liste over de tingene vi bruker å ha i skapet.

  • Gresk yoghurt
  • Fløte
  • Melk, helst H-melk
  • Egg
  • Ekte majones
  • Frosne bær
  • Spekeskinke
  • Pepperoni
  • Norvegia, vanlig eller vellagret
  • Bacon
  • Oksekjøtt, trenger ikke være biff.
  • Svinekjøtt, som ytrefilet og nakkekoteletter
  • Kjøttdeig eller karbonadedeig
  • Tunfisk i vann
  • Torsk og laks
  • Sukkerfri ketchup, den som er søtet med stevia
  • Mandler og mandelmel
  • Sukrinmelis
  • SukrinGold
  • Fibersirup
  • Fiberhusk
  • Div frø, som linfrø, solsikkekjerner og gresskarkjerner
  • Masse grønnsaker. http://kokkencato.no/hva-kan-jeg-spise-av-gronnsaker/2020/01/08

NYT OG KOS DEG.

Kokken Cato

Annonser

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.